Священик – «бывший бандит, ОУН, судим»

журналіст
За радянської доби компетентні державні структури ліпили так звані характеристики… на священнослужителів – від ченця, ієрея до архімандрита, єпископа, а навіть – патріарха. Структури радянської системи силкувалися відстежувати кожний крок духовної особи, її висловлювання, проповіді, спосіб мислення і життя-буття. У підсумку визначалося ставлення священнослужителя (служителя культу – це по-радянському) до органів влади, їх політики, підтримки/схвалення чи протест/незадоволення. Звідси й передбачалися відповідні заходи впливу – фізичного чи морального або адміністративного, а в попередні роки – і кримінального стосовно порушення так званого радянського законодавства про релігійні культи.

Аналізую такі характеристики за 1986 рік. Село Солець. Священик (мовою документу) – «бывший бандит, ОУН, судим»; смт. Стебник. Священик «допускает проведение богослужений по униатским канонам»; с. Болехівці. Священик «проуниатски настроен, нарушает каноны РПЦ, прихожане пишут на него анонимки. Родственник семьи…, дочь 1986 г. намеревалась поступить в регентский класс Ленинградской духовной семинарии»; с. Дорожів. Священик «допускает нарушения канонов РПЦ, поддерживает связь с проуниатски настроенными лицами»; с. Довге. Священик, «отец которого в 1939 г. поступил в УНО (Берлин), проуниатски настроен. Проводил незаконное богослужение из сторонниками унии в г. Самборе, задокументировано. В райгазете была опубликована статья о нем «Виверти колишнього оунівця»; с. Гаї Нижні. Священик – «проуниатски настроен, поддерживает связи с униатами, хвалит их действия в прошлом и сегодня. Нарушает каноны РПЦ. В селах Верхние и Нижние Гаи много сторонников унии, постоянно от них поступают заявления» (очевидно, стосовно відкриття раніше діючих церков – авт.); смт. Підбуж. Священик – «проуниатски настроен, допускает нарушения канонов РПЦ, поддерживает связь с униатами; смт. Меденичі. Священик – «нарушает каноны РПЦ, отправлял службы за Йосифа Слипого, проуниатски настроен. Много сторонников католицизма. На похоронах был из крестом, где Иисус Христос изображен по-униатски».

Село Рихтичі. «Як священик – слабоватий, але з людьми ладить. Скарг на нього нема. Натурою замкнутий в собі. Свого благочинного уникає»; с. Добрівляни. «Священик – скептик, дуже образливий»; с. Дорожів. Священик – «старого «покрою», балакучий, трохи гордовитий, але до всіх заряджень відноситься серйозно»; с. Лужок. Священик – «дуже спокійний, не вимогливий. Живе скромно разом із дружиною (слабі здоров’ям). Комітет і люди його люблять. Поганого нема що сказати»; c. Брониця. Священик – «істинно православний, ну і зарозумілий. Вважає себе непогрішимим. Любить посилатися на знайомство у Москві. Страшно мріє бути у Дрогобичі благочинним»; с. Медвежа. Священик – «дуже благий, ні з ким не заїдається, з усіма живе в мирі. Має бажання отримати кращу парафію»; с. Ступниця. Священик – «істинно щира православна душа. Трохи з невеличкими причудами».
       
Село Ямельниця. Священик «мав богослужіння у церкві, яка знята з реєстрації. Вихваляв ОУН»; c. Уріж. Священик – «проуніатськи налаштований, є ікони Діви Марії із відкритим серцем, співають релігійні пісні по-уніатськи. Є каплиця, хрести з уніатською символікою»; c. Лішня. Священик – «проуніатськи налаштований, порушує обрядовість РПЦ, скрив ремонт напівзруйнованої церкви с. Снятинка»; священик Олексій «проводив богослужіння у церкві с. Грушів, яка знята з реєстрації, має другий антимінс. У будинку облаштував кімнату для богослужіння. Довго служить, мирян випускає через запасний вихід, при цьому основні двері храму тримає зачиненими».
       
Автор таких своєрідних міні характеристик додав наприкінці: «Загальне побажання від всіх священиків, щоб у храмові (престольні) празники районні власті не обмежували їх часом у відправах».

Матеріал підготовлений за даними Державного архіву Львівської області (ДАЛО). –Ф. Р-1332. –Оп. 3. –Спр. 436. –Арк. 15-18, 72.


Юрій Боруцький, спеціально для «Вголосу».

 


КОМЕНТАРІ

Завантаження...
RedTram