Радянські чиновники «вивчали обстановку» у свята – рахували свічки і колядників

журналіст
Переповідають, що в прадавні часи під час збройних конфліктів припинялися військові сутички у п’ятницю (святковий день мусульман), суботу (святковий день юдеїв) та неділю (святковий день християн). Нині, на превеликий жаль, північний сусід (а також так звані ДНР і ЛНР) щодня продукують на наших, тимчасово окупованих землях, смерть і каліцтво, переслідування, ув’язнення, заборони (Крим). А що продукували у недільні та інші святкові дні християнського календаря за радянських часів чиновники від релігії, а заодно їх правоохоронні органи?

«Члени районної (Городоцької – авт.) комісії, працівники райвідділу міліції у вихідні дні та дні релігійних свят виїжджають на місця для вивчення релігійної обстановки, надання допомоги комісіям на місцях. За порушення законодавства в січні (різдвяні свята – авт.) 1986 р. притягнуто до адміністративної відповідальності 13 неповнолітніх».

28 серпня 1986 р. (свято Успіння Пресвятої Богородиці) працівник обласного апарату уповноваженого у справах релігій разом із заступником голови Буського райвиконкому у присутності голови та касира релігійної громади РПЦ інспектували грошові надходження до касової книги церкви. Наступного дня (перенесення нерукотворного образа Господа нашого Ісуса Христа до Царгорода) представники влади домоглися письмового пояснення від касира цієї ж релігійної громади: чому у сейфі церкви були наявні християнські образки.      

Упродовж 6-8 січня (навечір’я Різдва, Різдво Христове, собор Пресвятої Богородиці – авт.) 1987 р. працівник апарату обласного уповноваженого ради у справах релігій займався перевіркою стану застосування та дотримання законодавства про релігійні культи у Дрогобицькому районі. Упродовж зазначеного часу він провів наради працівників місцевих рад, на якій йшлося про посилення уваги стосовно контролю за дотриманням законодавства про релігійні культи релігійними організаціями; працівників правоохоронних органів; сприяв утворенню рухомих оперативних груп з числа працівників партійних, радянських, комсомольських, правоохоронних органів та дружинників, які були забезпечені автотранспортом. Встановлено чергування в центральних садибах колгоспів. Ефективність праці: «Вдалося паралізувати діяльність так званих вертепів, до мінімуму звести групи колядників. У с. Кропивник відібрали від дітей весь різдвяний (вертепний) реквізит і здали у виконком сільської ради». (Добре, що не знищили. Віриться, що сільська рада згодом повернула дітям різдвяний вертеп, змайстрований їхніми руками – авт.). 

Чиновник звернув увагу заступнику голови райвиконкому, головам виконкомів рад сіл Дорожів, Літина, Ріпчиці, що тут на кладовищах було запалено безмежну кількість свічок на могилах померлих родичів. У с. Дорожів, Ріпчиці деякі селяни на присадибних ділянках поставили ялинки, освітивши їх новорічною ілюмінацією. Православний храм св. Трійці (Дрогобич) «перший і другий день різдвяних свят був переповнений віруючими всіх вікових категорій, було біля 40-50 дітей шкільного і дошкільного віку».

На молитовних зборах християн віри євангельської було до 70 осіб (10-12 дітей). До слова, чиновник стисло переповів (значить, був там присутній – авт.), що на богослужінні сектантів-п’ятидесятників із проповідями виступили 5 проповідників. «Проповіді носили в основному біблійно-догматичний характер, говорилося про Різдво Христове, акцентувалася увага віруючих вести своє буденне життя за заповітами Ісуса Христа. Сектанти молилися за мир, здоров’я керівників державних, які сприяли їм у купівлі приміщення для молитовних зборів».  Які були люди – їх переслідують, називають лайливими словами, а вони моляться за своїх недоброзичливців! «Блаженні переслідувані за правду, бо їхнє Царство Небесне. Блаженні ви, коли будуть вас зневажати та переслідувати, і наговорюватимуть на вас усяке лукаве [слово], обмовляючи вас за Мене» (Матвія 5:10-11).   

У с. Нижнє Синьовидне (Сколівський район) на «пасху (19. 04. 1987 р.) о 7 год. ранку віруючі самочинно відкрили церкву. «Пасху» посвятила дитина дошкільного віку» (дані отримані на довірливій основі – так у тексті). Згадаймо, устами дитини говорить Господь.

До слова, напередодні і в дні святкування Воскресіння Господнього (16-20 квітня 1987 р.) у районі мав відрядження працівник апарату обласного уповноваженого ради у справах релігій. Наведемо деякі витяги з його звіту: «Понад 10 років релігійні треби віруючих (с. Крушельниця) задовольняє незареєстрований псаломщик Лозинський у знятій із реєстрації церкві»; «Віруючі самовільно провели ремонт закритих культових споруд у селах Довжки, Криве, Росохач (храм був в аварійному стані, віруючі ремонтували церкву 4 роки – авт.)»; «Релігійні фанатики почали інспірувати написання листів у різні інстанції про поновлення діяльності релігійних громад у п’яти селах»; «Не вивезено культове майно із 18 закритих церков, ключі від 12 – у віруючих»; «Із 24 закритих церков формально освоєно лише 2 (Сколе, Підгородці). Додатково виявлено ще 18 закритих храмів, але теж не освоєні. Ключі від них – у віруючих»; «У 1986 р. райвиконком планував освоїти 11 культових споруд, але не освоїв жодної»; «За участь у відкритті закритих церков у с. Тухолька накладено штраф (по 50 крб.) на 30 осіб (у т. ч. 21 пенсіонера), у с. Сопіт 3 (всі пенсіонери), Опорець – 7 (3 пенсіонери)»; «Постанови адмінкомісій 6 місяців лежали на перевірці в прокуратурі району, але ніхто їх так і не перевірив». Виходить, що навіть прокуратура не спішила санкціонувати штрафи чи інші стягнення за порушення чинного радянського законодавства про культи. Ось із таким далеко не втішним багажем повертався чиновник від релігії із святкового робочого відрядження.

Того ж року на свято Воскресіння Господнього у Бродівському районі працював інший чиновник апарату уповноваженого ради у справах релігій. Із його звіту теж, як на той час, було мало втішного для тодішньої влади. «…Мали місце випадки самовільного відкриття знятих з реєстрації культових споруд у селах Пониква, Боратин, Білявці». Подається список сіл (22), в яких церковне майно залишалося, список 34 церков, які були зняті з реєстрації, але не використовувалися (православні – 31, католицькі – 2, синагога – 1), окремо названі аварійні сакральні споруди (8), які були зведені на кладовищах. Нарешті, детальні списки із відповідними демографічними даними «релігійних сектантів» (6 осіб) Лешнівської сільської ради, «сектантів-розкольників» (32) м. Броди, «п’ятидесятників-сеоністів» (20) Пониквівської сільської ради. Одинаком виглядав у звіті Пасічник Степан Данилович (уніат) – 1904 р. н., мешканець с. Попівці, колишній спецпоселенець, діяльності [релігійної] не проявляє.    

За порушення законодавства про релігійні культи у січні (різдвяні свята – авт.) 1987 р. притягнуто до адміністративної відповідальності 8 неповнолітніх.      

«13 вересня (покладення Пояса Пресвятої Богородиці – авт.) 1986 р. служитель релігійного культу с. Старе Село Альмес І. С. взяв участь у молитовному зборищі уніатів на місці знесеної каплиці в лісі біля с. Монастирок, за що він притягається до адміністративної відповідальності. Ведеться постійний контроль за уніатами в с. Крехові, с. В’язова і с. Стара Скварява, які періодично збираються на моління біля каплиці і знятих із реєстрації і зареєстрованих церков».

21 вересня (Різдво Пресвятої Богородиці – авт.) 1988 р. Рада у справах релігій при Раді Міністрів СРСР розіслала рекомендації по здійсненню контролю за правильним застосуванням і дотриманням законодавства про релігійні об’єднання у зв’язку із запровадженням Уставу про управління Руської (російської – авт.) православної церкви (РПЦ).

А ще у Львові була вулиця Атеїстів. Так називала тоді вулиці радянсько-партійна влада. Минулася вона і зникла назавжди абсурдна назва вулиці. Нині містяни цього львівського мікрорайону мають нову назву –  вулиця Олександра Духновича (1803-1865), закарпатський громадський, культурний діяч, педагог, письменник і публіцист, греко-католицький священик, канонік капітули в Пряшеві (Енциклопедія Українознавства. –Т. 2. –Львів, 1993. –С. 607).

Матеріал підготовлений за даними Державного архіву Львівської області (ДАЛО). Ф. Р-1332. –Оп. 3. –Спр. 404. –Арк. 90-92;  –Спр. 406. –Арк. 42, 46-47, 51, 53, 61,  65; –Спр. 432. –Арк. 109, 110, 115, 141; -Спр. 433. –Арк. 64, 70, 72-74, 75, 77-78, 80; –Спр. 436. –Арк. 1-3.

Юрій Боруцький

 


КОМЕНТАРІ

Завантаження...
RedTram